اصغر لطفی 1732 روز پیش
بازدید 5543 بدون دیدگاه

هر آنچه باید پیش از تماشای فیلم کاپیتان مارول بدانید

در سال ۲۰۱۸، فیلم انتقامجویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) اکران شد و با پایان بندی خود، همه را در شوک فرو برد. علی‌رغم تلاش‌های فراوان ابرقهرمانان، تانوس تمامی سنگ‌ها را بدست آورد و در نهایت با زدن یک بشکن، به خواسته‌‌اش رسید. البته احتمال اینکه طاقتتان به سر آمده باشد و تا امروز پایان فیلم بعدی را هم دیده باشید کم نیست ولی خدمتتان باید عرض شود که بهتر است پیش از دیدن Endgame به سراغ فیلم کاپیتان مارول بیایید؛ مقدمه‌ای زیبا برای فاز جدید مارول.

پس فرض این مطلب را در این میگذاریم که شما هنوز چشمتان به جمال فیلم Endgame نیفتاده و قصد دارید که آثار مارول را به ترتیب و با کیفیت خوب ببینید.

حال که تعدادی از ابرقهرمانان و دیگر شخصیت‌ها از جمله مرد عنکبوتی، پلنگ سیاه و سرباز زمستان نیستند، تیم انتقامجویان به نیروی کمکی بسیار قدرتمندی نیاز دارد تا بتواند خود را برای مقابله نهایی با تانوس آماده کند. خب، چه کسی بهتر از کاپیتان مارول؟! به عقیده کوین فایگی، رئیس استودیو فیلمسازی مارول، کاپیتان مارول «قوی ترین ابرقهرمانی» است که تاکنون در دنیای سینمایی مارول معرفی شده است.

این ابرقهرمانان در نسخه‌های اولیه فیلمنامه انتقامجویان: عصر اولتران حضور داشت اما در نهایت سازندگان به این نتیجه رسیدند که اکنون زمان مناسبی برای معرفی یک ابرقهرمان با چنین پتانسیل‌هایی نیست؛ تصمیمی که می‌دانیم کاملاً درست بوده است، زیرا در شرایط کنونی که انتقامجویان به مشکل برخورده‌اند، اضافه شدن کاپیتان مارول با قدرت‌های ویژه خود می‌تواند ورق را به سود آن‌ها برگرداند.

اکران رسمی فیلم کاپیتان مارول از اوایل ماه مارس آغاز شد و در این مدت توانسته به فروشی بیش از یک میلیارد دلار دست پیدا کند.  قصد داریم تا در این مقاله به توضیح نکاتی بپردازیم که بهتر است قبل از تماشای فیلم آن‌ها را بدانید.

فیلم کاپیتان مارول

کاپیتان مارول کیست؟

برای یافتن پاسخ، بهتر است سوال خود را به شکل واضح تری بپرسید، زیرا تاکنون چندین و چند شخصیت مختلف با نام کاپیتان مارول وجود داشته‌‌اند. تعداد این شخصیت‌ها به قدری بالاست که نه مجال نام بردنشان وجود دارد و نه هدف مقاله چنین اجازه‌ای به ما می‌دهد. البته جدا از کاپیتان مارولی که در این مقاله به او خواهیم پرداخت، یک کاپیتان مارول دیگر نیز وجود دارد که بد نیست درباره‌اش بدانید.

در دهه‌های گذشته، حقوق مربوط به علامت تجاری کاپیتان مارول در اختیار دی سی کامیکز بوده است اما این شرکت طی افتاقاتی آن را از دست داد تا در نهایت مارول این علامت تجاری را از آن خود کند. به همین دلیل، دی سی کامیکز مجبور به تغییر نام یکی از ابرقهرمانان خود از کاپیتان مارول به شزم (Shazam) شد. در واقع، ابرقهرمانی که امروزه او را با نام شزم می‌شناسید، روزگاری کاپیتان مارول نام داشته است.

کاپیتان مارولی که هدف اصلی این مقاله است، با نام کارول دنورز شناخته می‌شود. کارول در کتاب‌های کمیک یک افسر نیروهای هوایی ایالات متحده و البته یک افسر امنیتی ناسا بوده است. پس از تلاش‌هایی برای نفوذ به مرکز فضایی کندی و ایجاد اختلال در برنامه فضایی ایالات متحده، کارول ماموریت‌ می‌یابد تا این حملات را مورد بررسی قرار داده و سرچشمه آن‌ها را پیدا کند. در جریان یکی از درگیری‌ها بین کارول و یون راگ (یک بیگانه از نژاد کری)، کارول در معرض دستگاه Psyche-Magnetron قرار می‌گیرد. این دستگاه که در واقع یک نوع سلاح بوده و توسط نیروهای نژاد کری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند تخیل را به واقعیت تبدیل کند.

در جریان این درگیری، کارول به صورت ناخودآگاه به قدرت‌های ویژه یون راگ غطبه می‌خورد. دستگاه نیز با بازنویسی دی ان ای‌های کارول، او را به موجودی ترکیبی از نژاد انسان و کری تبدیل کرده و قدرت‌ها را در وجودش قرار می‌دهد تا بدین ترتیب به آرزویش برسد. ویژگی‌های جدید کارول نیز شامل قدرت ابرانسانی، قابلیت پرواز، زنده ماندن در خلاء و قابلیت جذب و جهت دهی به جریان‌های انرژِی می‌شود.

در یک برهه، این ابرقهرمان با نام خانم مارول (Mrs. Marvel) شناخته می‌شد و لباسی مشکی به تن می‌کرد اما در سال ۲۰۱۲ نام جدید کاپیتان مارول برای او انتخاب شد.

فیلم کاپیتان مارول

چه کسی کاپیتان مارول را خلق کرد؟

کاپیتان مارول توسط روی توماس (نویسنده) و جین کولن (طراح) خلق شد و نخستین حضور او در کتاب‌های کمیک مارول نیز به سال ۱۹۶۸ و انتشار قسمت سیزدهم از سری Marvel Super-Heroes بازمی‌گردد. در آن زمان، این ابرقهرمان با نام مار-ول (Mar-Vell) معرفی شد و مدیر امور امنیتی یک پایگاه نظامی بود که بر اثر یک انفجار، دی ان ای‌های او دچار تغییر شد و به قدرت‌های ویژه‌ای دست پیدا کرد. پس از آن، کاپیتان مارول در چندین کتاب کمیک مستقل حضور پیدا کرد که توسط جین کانوِی و تعدادی دیگر نیز توسط کریس کلرمونت نوشته شده بودند. این ابرقهرمان همچنین در طی این سال‌ها چندین ماجراجویی مشترک با انتقامجویان (The Avengers)، مدافعان (The Defenders)، مرد عنکبوتی و مردان ایکس داشته است.

در سال ۲۰۱۲، وظیفه نوشتن سری جدید کتاب‌های کمیک بر عهده کِلی سو دکانیک (نویسنده) و دکستر سوی (طراح) قرار گرفت. ایندو در اولین اقدام نام این ابرقهرمان را به کاپیتان مارول تغییر دادند. کمیکی که توسط دکانیک نوشته شده بود، کارولی را به تصویر می‌کشید که به دنبال گذشته خود بوده و در عین حال تلاش می‌کرد تا ابرانسان بودن را به شکل درستی درک کرده و بفهمد که چطور باید از قدرت‌هایش استفاده کند. پس از این تاریخ، کاپیتان مارول در داستان‌های مختلف به انتقامجویان و نگهبانان کهکشان (Guardians Of The Galaxy) پیوست. کاپیتان مارول همچنین در یکی از کتاب‌های کمیک رهبری اسکادرانی از خلبانان زن را در جریان Secret Wars بر عهده داشت.

برچسب ها :

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *